Ongelukken tijdens de wintersport
Ondanks de vele slechte berichten in de media over het gevaar in de bergen is de wintersport de afgelopen jaren veiliger geworden. In de jaren 70 vielen er meer dan 3 keer zoveel gewonden ten opzichte van 2013. (Bron: Zelf Reisverzekering) De helm, andere protectiemiddelen, voorlichting en de vele protectie kussens die je op en rond de pistes vind hebben daaraan bijgedragen.
De media wekt de schijn dat ook het off piste skiën steeds gevaarlijker wordt. Dit klopt echter niet. Met de komst van de lawine piepers, airbags, betere lawine berichten en het kweken van bewustzijn en kennis door bijvoorbeeld het volgen van een lawinekunde cursus zijn ook de lawine doden sinds de jaren 70 behoorlijk afgenomen.
Lawineslachtoffers
Terwijl het aantal mensen dat off piste skiet is verdubbeld zijn het aantal lawineslachtoffers gehalveerd. Het is dus 4x zo veilig geworden! Ondanks dat verbaas ik mij nog steeds over de onwetendheid van de mensen, ik kom nog zeer regelmatig mensen tegen die zonder enige uitrusting op pad zijn naast de piste.
Ik denk dat ik er dan ook vanuit mag gaan dat zij verder geen kennis hebben op het gebied van lawinekunde. Ik stoor mij dan ook regelmatig aan uitspraken als 'als je off piste skiet moet je wel gek zijn'. De vraag is namelijk of off piste skiën in zijn algemeenheid zo gevaarlijk is of dat dat alleen gevaarlijk is als je geen idee hebt wat je aan het doen bent.
Rijbewijs of 'lawinekundebewijs'?
In het verkeer wordt je voor gek verklaard als je met 120 km/h zonder rijbewijs rijdt. Off piste zijn de meeste mensen zonder enige vorm van opleiding onderweg en dat terwijl het halen van je 'lawinekundebewijs' heel wat moeilijker is dan het halen van een rijbewijs.
De universiteit van Utah deed onderzoek naar hoe gevaarlijk het skiën naast de pistes nu werkelijk is. De tabel hieronder laat zien dat als je weet wat je doet, off piste skiën net zo gevaarlijk is als 1 uur autorijden. Hieronder een uitleg en een paar conclusies die getrokken kunnen worden aan de hand van onderstaande tabel.
Uitleg van de tabel
De tabel geeft aan hoeveel doden er vallen per miljoen dagen dat de betreffende activiteit uitgevoerd wordt. Dat zorgt ervoor dat iedere activiteit met elkaar vergeleken kan worden ondanks dat absoluut gezien de ene activiteit (bijv autorijden) ten opzichte van de andere (bijv. off piste skiën) veel vaker uitgevoerd wordt.
Conclusies:
- Off piste skiën terwijl je weet wat je doet (in de tabel; Backcountry skiing in Austria (using normal risk reduction measures)) is even gevaarlijk als 1 uur auto rijden per dag'(in de tabel;Driving a car 1 hour per day). ( 2 doden ten opzichte van 2 doden per miljoen dagen)
- Off piste skien terwijl je niet weet wat je aan het doen bent bij lawine gevaar 3 (in de tabel; centerpunching 10 slopes/day at considerable risk without risk reduction measures) is 150 keer zo gevaarlijk ten opzichte van offpiste skiën terwijl je wel weet wat je doet. (2 doden ten opzichte van 300 doden per miljoen dagen)
- Het rijden naar de alpen (in de tabel; driving a car 8 hours per day) is 4 keer zo gevaarlijk als off piste skiën in Oostenrijk (in de tabel; Backcountry skiing in Austria (using normal risk reduction measures))
De bevindingen van Werner Munter zijn ook te zien in deze tabel
Volgens Werner Munter reduceer je het risico met een factor 100 als je zijn methode gebruikt. Je houdt dan een restrisico over van 1%. Dit komt precies overeen met bovenstaande tabel. Skien bij lawinegevaar 3 zonder veiligheidsmaatregelen (in de tabel;Backcountry skiing at considerable without risk reduction measures (munter)) is precies 100 keer zo gevaarlijk als off piste skien met veiligheidsmaatregelen (in de tabel Backcountry skiin in Austria (using normal risk reduction measures)) ( 200 ten opzichte van 2 doden per miljoen dagen)
Met een berggids op pad?
Begrijp je van bovenstaand verhaal helemaal niets? Dan raad ik je aan met een UIAGM berg- en skigids op pad te gaan. In tegenstelling tot wat vele mensen denken is iedere berggids ook skigids. Daarentegen zijn de meeste skigidsen geen berggids, zij mogen in de winter mensen off piste begeleiden maar ze mogen in de zomer niet gidsen en in de winter ook niets gidsen wat met klimmen te maken heeft.
Inzicht in de statistieken
Verzekeraars houden natuurlijk bij hoe vaak welke ongelukken gebeuren teneinde hun premies te kunnen berekenen. Lees hier verder wat de grootste risico's zijn..