Laatste update: maandag 27 december 2021

Staat jouw vraag er niet tussen? Neem voor vragen contact op met info@jellestaleman.nl.

Geld terug garantie bij negatief reisadvies

Op dit moment zie ik dat veel mensen terughoudend zijn met het boeken van hun reis. Dat kan ik gezien alle onzekerheden natuurlijk begrijpen. Om in ieder geval 1 onzekerheid weg te nemen kom ik je tegemoet met de garantie dat je jouw reissom volledig retour krijgt in het geval de reis vanwege een negatief reisadvies door corona niet doorgaan. Ik verbind daar nog wel wat eisen en voorwaarden aan, zie daarvoor hieronder.

Maak je dus geen zorgen, want als het reisadvies oranje of rood is verplaats ik de reis naar een ander land of locatie, of als je dat wil krijg je gewoon je geld terug. Dat verplaatsen doe ik alleen als jij dat ook ziet zitten en als ik er van overtuigd ben dat het alternatief qua niveau, beleving en kwaliteit minimaal gelijkwaardig is met de originele reis. Is de alternatieve reis goedkoper dan de originele reis? Dan ontvang je van mij het verschil retour.

Hieronder een (fictief) voorbeeld:

De originele reis die je geboekt hebt was de beklimming van de Grossglockner in Oostenrijk. ​Het reisadvies voor Oostenrijk is oranje​ ​voor jouw reisdata, waardoor de reis niet verantwoord door kan gaan. Het reisadvies in Italië is op dat moment nog geel. Wij stellen jou voor om als alternatief de beklimming van de Gran Paradiso te boeken. Qua natuur, beleving, skills en conditie doet de Gran Paradiso niet onder voor de Grossglockner. De reis is alleen 2 dagen korter en daardoor iets goedkoper. Omdat de Gran Paradiso beklimming € 420,- goedkoper is dan de Grossglockner beklimming ontvang je dat bedrag van mij retour.

Zie je het geboden alternatief niet zitten? Aan jou de keus om je geld te laten staan voor een reis op een later moment of om je volledige reissom retour te ontvangen.

Veelgestelde vragen

Wat als het land van bestemming een negatief reisadvies heeft?

Voor het laten doorgaan van mijn reizen kijk ik naar het reisadvies uitgegeven door het ministerie van buitenlandse zaken. Als er voor de bestemming van jouw reis een negatief reisadvies (oranje of rood) geldt én er kan geen alternatief geboden worden nemen ik bij reizen in de Alpenlanden hooguit 2 weken voor aanvang reis contact met je op. Bij reizen waarbij er een vlucht geboekt moet worden neem ik ca. 6 weken voor aanvang reis contact met je op. Als er geen gelijkwaardig en passend en alternatief voorhanden is en ik besluit de reis te annuleren vanwege corona (bij een negatief reisadvies) dan heb je 2 opties:

1. Je kiest ervoor om je reis te verplaatsen. Ik hoop natuurlijk dat je graag alsnog met mij op pad gaat. Aangezien ik vaak al tot een jaar van tevoren volgeboekt ben kan het zijn dat het lastig is om de reis te verplaatsen. Zodra ik nieuwe data voor het volgende seizoen gepland hebben, krijg jij de eerste keus zodat jouw plekje gegarandeerd is. Ik ben je zeer dankbaar als je er niet voor kiest om te annuleren maar om je reis te verplaatsen!

2. Je kiest ervoor om je volledige reissom van mij retour te ontvangen. Ik stort de volledige reissom zo spoedig mogelijk terug op jouw rekening. Het kan zijn dat ik als gids in de bergen op pad ben en dat het dus iets langer duurt dan gehoopt.

Wat als het land van bestemming geen negatief reisadvies heeft (groen of geel) maar Nederland staat op oranje of rood? Kan de reis dan doorgaan?

Als Nederland op oranje of rood staat (download daarvoor de Re-open EU app) laat ik de reis gewoon doorgaan mits er geen quarantaineplicht voor het desbetreffende land bestaat.

Als er geen quarantaineplicht bestaat kun je het desbetreffende land waarschijnlijk binnenkomen mits je een vaccinatiebewijs en/of negatieve pcr/antigeen test kunt laten zien. Die eisen verschillen per land. Check de verschillende maatregelen per land op wijsopreis.

Geldt er wel een quarantaineplicht voor het land van bestemming dan annuleer ik de reis en kun je kiezen uit de optie genoemd onder ''Wat als het land van bestemming een negatief reisadvies heeft?''

Ik word gevraagd de aanbetaling of het restbedrag voor mijn reis te betalen. Moet ik deze betaling voldoen gezien de huidige corona situatie?

Ja, dit bedrag moet voldaan worden. Ik hanteer hiervoor mijn normale reisvoorwaarden. Besluit ik vanwege corona de reis te annuleren, dan ontvang je jouw volledige reissom of het deel wat je hebt aanbetaald retour of kun je je reis verplaatsen.

Is het verstandig om een reis- of annuleringsverzekering af te sluiten vanwege het coronavirus?

Ik raad je altijd aan om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten, ongeacht de situatie. Houd er wel rekening mee dat elke verzekering anders in elkaar zit, dus bekijk de polisvoorwaarden goed om zeker te weten wat wel en niet wordt vergoed. Ook raad ik je aan om te checken wat je ziektekostenverzekering precies dekt.

Wat gebeurt er als ik gedwongen in quarantaine moet?

Meestal wordt een verlengd verblijf in verband met gedwongen quarantaine of een door de overheid georganiseerde terugvlucht betaald door de instanties die dit faciliteren. Datzelfde geldt voor een annulering vanuit de organiserende organisatie mits je een 'pakketreis' geboekt hebt. Een pakketreis is een reis die samengesteld is uit meerdere onderdelen zoals bijvoorbeeld een overnacht, een liftpas en een taxi en waarbij alle kosten onder de reissom vallen. Heb je mij alleen als gids geboekt en betaal je mij dus ook alleen de gidskosten dan ben je zelf verantwoordelijk en aansprakelijk voor alle kosten die door een mogelijke quarantaine ontstaan.

Daarnaast geldt nog het volgende als je een pakketreis geboekt hebt: Op basis van de Wet op de Reisovereenkomst vergoedt ook de touroperator geen kosten ná de oorspronkelijke terugreisdatum, mocht je in je accommodatie in quarantaine worden geplaatst. Daarnaast ben ik als touroperator niet verantwoordelijk voor het regelen en betalen van je nieuwe terugvlucht als je door quarantaine je oorspronkelijke terugvlucht of andere vorm van vervoer mist. Ik ben wél verplicht om je in een situatie als deze bij te staan en te ondersteunen en dat zal ik uiteraard ook doen.

Geldt er een vaccinatieplicht?

De ontwikkelingen op het vlak van de Covid-19 vaccinatie zijn in volle gang en verschillen per land. Veel aspecten zijn nog onduidelijk, maar vaccinatie kan bijdragen aan de goede uitvoering van de reis en de veiligheid van de bevolking in het land van bestemming en de deelnemers. Ik behoud mij daarom het recht voor in een later stadium, met in inachtneming van een redelijke termijn, een Covid-19 vaccinatie te verplichten indien een van mijn dienstverleners dit noodzakelijk achten (bijv. hutten, hotels, of het lokale gidsenverband). Daarnaast wijs ik erop dat het land van bestemming een dergelijke vaccinatieplicht kan invoeren. Ben jij niet of niet volledig gevaccineerd conform de eisen die het land van bestemming stellen maar was dit ruim van tevoren wel bekend? Dan ben je zelf verantwoordelijk en kan ik je de kosten niet retourneren doordat je het land van bestemming niet hebt kunnen bereiken of dat je niet wordt toegelaten tot een onderkomen, lift of taxi. Besluit de lokale overheid zeer kort voor aanvang reis om nieuwe eisen, zoals bijvoorbeeld een booster, aan jouw vaccinatie te stellen en is het niet meer mogelijk om aan deze eisen te voldoen dan zal ik de reissom retourneren of jouw vragen om de reissom te laten staan voor een reis op een later moment.

Gelden er in het algemeen extra maatregelen vanwege het coronavirus?

Mijn prioriteit is om mijn deelnemers gezond te houden en ik wil daarbij geen onnodige risico’s lopen. Ik doe dus mijn uiterste best om ondanks de lastige situatie een zo mooi mogelijke reis aan te bieden. Ik informeer je daarom voor de reis over eventuele extra maatregelen en wat je zelf daarin kunt betekenen. Heb je griepverschijnselen of symptonen die kunnen wijzen op corona (koorts, hoesten, ademhalingsproblemen) of ben je mogelijk in contact geweest met iemand die het coronavirus kan hebben? Dan kan dit van invloed zijn op jouw deelname aan een reis. Neem dan voor de zekerheid contact op met de GGD.

Bij vragen over een reis kan je contact met ons opnemen via tel. 06-48265628 (tijdens kantooruren) of per mail info@jellestaleman.nl.